Homepage   Uncategorized   Ce înseamnă testarea psihologică?

Ce înseamnă testarea psihologică?

Testarea psihologică – sau evaluarea pe baza testelor psihometrice – reprezintă multitudinea măsurătorilor standardizate care au ca scop evidențierea unor trăsături, atitudini sau nivelul unor aptitudini. Unele teste conțin șiruri de afirmații sau întrebări la care fiecare persoană poate răspunde diferit (fără a exista variante de răspuns corecte sau greșite), iar alte teste conțin sarcini de lucru care pot fi rezolvate corect sau greșit. Rezultatele la testele psihometrice sunt raportate la anumite etaloane și astfel poate fi interpretat scorul dumneavoastră în raport cu anumite norme statistice valabile pentru populația din România și pentru vârsta și genul dumneavoastră. Este foarte important să cunoașteți sursa testelor și calitatea acestora. Testele realizate profesionist – cum sunt toate testele propuse în platforma TPO – presupun uneori chiar ani de cercetări în spate până ajung la forma la care măsoară cu adevărat abilitatea/trăsătura pe care își propun să o măsoare, cu o acuratețe mare.

Trei aspecte importante de știut despre testarea psihologică:

– Testarea psihologică nu are voie să fie făcută de altcineva decât de un psiholog. Ține de deontologia profesională și de riscurile încălcării acestor reglementări ca un test psihologic să fie aplicat și interpretat de către non-psihologi. Vă recomandăm să verificați atunci când sunteți testat psihologic în orice context dacă persoana care vă aplică testul este sau nu psiholog.

– Testarea psihologică nu este singura modalitate de evaluare. Există și alte instrumente de evaluare a abilităților dumneavoastră (de ex. interviuri structurate, observații directe ale comportamentului dumneavoastră, probe de lucru, proiecte, examene, chestionare comportamentale etc.) pe care un profesionist le poate utiliza, în funcție de scop. Unele sunt și la îndemâna dumneavoastră; cea mai simplă (și mai eficientă) cale de a vă evalua anumite abilități, pe lângă testare, este cererea de păreri concrete de la oamenii din jurul dumneavoastră. De exemplu, vă interesează să vă autoevaluați abilitatea de luare a deciziilor. Puteți folosi testul de evaluare a capacității decizionale din platforma TPO. În plus, puteți cere păreri specifice de la mai multe persoane relevante din jurul dumneavoastră (persoane care v-au văzut în situații de luare de decizii) și întrebați-le specific: ”Cum crezi tu că este stilul meu de a lua decizii?” ”Crezi că ar trebui să petrec mai mult timp cu analizele?” ”Referitor la timpul în care iau o decizie, crezi că e optim?” ”Cum apreciezi rezultatele deciziilor mele?” etc.

– O testare psihologică nu reprezintă o ”condamnare”!
În cazul abilităților, deprinderilor, atitudinilor un anumit nivel obținut la un test este un indicator. Acest indicator poate să-ți arate dacă respectiva abilitate este un punct forte al tău sau un punct slab. După care poți decide dacă acel punct slab îți afectează în vreun fel performanța în domenii relevante pentru tine. Apoi poți decide dacă vei îmbunătăți sau nu acel lucru. Toți avem și lucruri pe care nu le îmbunătățim deloc, slăbiciuni pe care nu le schimbăm de-a lungul vieții – tocmai pentru ca nu ne afectează foarte tare și nici nu merită să tindem să fim perfecți, nu?
În cazul trăsăturilor de personalitate, al valorilor personale, al intereselor, rezultatele la teste reprezintă o descriere. În esență nu există descrieri rele sau bune. Orice tipar de personalitate, de exemplu, are și avantaje și dezavantaje. Un introvertit, de exemplu, nu este mai rău decât un extrovertit. Cheia în astfel de evaluări este să identifici cât mai bine cum ești pentru a înțelege de ce reacționezi în anume feluri, de ce îți plac anumite activități mai mult decât altele, de ce ai anumite dorințe și unde te potrivești mai bine în profesie, în hobby-uri etc.